Michaelin salassa pysytellyt taidekokoelma on vihdoin paljastunut, kun LA Weekly pääsi kierrokselle salaiseen Santa Monican lentokenttähalliin, jossa Michael Jackson teki ja säilytti taidettaan. Taideteokset omistaa tällä hetkellä Brett-Livingstone Strong, australialainen monumenttien rakentaja ja Michaelin taiteellinen oppi-isä vuosien varrelta, yhdessä Jacksonin perikunnan kanssa. Kokoelma koostuu siis Michaelin itsensä tekemistä ja suunnittelemista taideteoksista ja piirustuksista, joita hallissa on esillä vain murto-osa. Strong arvioi Michaelin tehneen kaiken kaikkiaan 150-160 taideteosta elämänsä aikana. Vaikka kokoelmasta ollaankin käyty kädenvääntöä, Strong itse kertoo olevansa yhteistyöhaluinen kaikkien tahojen kanssa ja haluavansa vain julkaista mahdollisimman paljon Michaelin taidetta suurelle yleisölle. Muutama taulu lahjoitettiin jo Los Angelesin lasten sairaalalle, josta uutisoimme täällä.
Strong kertoo hänen ja Michaelin perustaneen rekisteröidyn yhtiön nimeltä ”Jackson-Strong alliance” vuonna 1989, jonka kautta molemmat saivat 50 prosenttia kummankin taiteellisista tuloista. Vuonna 2008 Strong sai Michaelin toiveesta valtuudet myös Jacksonin osuuteen taiteesta ja tämän takia mies haluaakin nyt paljastaa taidetta enemmän ja enemmän ja perustaa Michaelin aikanaan haaveileman näyttelyn.
Parivaljakko suunnitteli tämän monumentin jo monta vuotta sitten kovimmista kovimmat Jackson-fanit mielessään. Strong kertoo: ”Michaelin haaveena oli, että fanit voisivat mennä naimisiin tämän monumentin luona hänen musiikin soidessa. Michael ajatteli, että se olisi täydellinen Vegasiin, mutta vihjasin, että Los Angeles saattaisi ottaa kunnian monumentista.” Ilmeisesti pormestari Antonio Villaraigosa oli käynyt katsomassa sitä ja vihjaillut jotain tällaista.
Michaelin taiteessa toistuvat tuolit (yleensä kovin barokkityyliset), portit, avaimet ja numero 7, joka symbolisoi Michaelia itseään perheensä seitsemäntenä lapsena. Strong kuvailee Michaelia teknisesti taitavaksi ja täysin itseoppineeksi taiteilijaksi, joka pakkomielteisesti takertui näihin aiheisiin ja täytti luonnoskirjat muovaten näitä teemoja jatkuvasti. Kuten alla olevasta Bubbles-simpanssin potrettikuvasta huomaa, tuolit olivat tärkeä aihe Michaelille. Strong: ”Hän rakasti tuoleja. Hänestä ne olivat jokaisen miehen, naisen ja lapsen valtaistuimia, joilla he istuivat ja tekivät arkisia päätöksiään. Tuolit inspiroivat häntä ja hän ei tyytynyt tekemään vain tavallista potrettia simpanssistaan, vaan hän yhdisti Bubblesin koristeelliseen tuoliin.”
Potretti George Washingtonista.
Michael suunnitteli tekevänsä kuvat kaikista Yhdysvaltojen presidenteistä, mutta ei koskaan jatkanut sarjaa. Michael teki potretteja myös itsestään, joista tässä eräs humoristissävytteinen kuvasarja Michaelin kasvamisesta aikuiseksi. Tummasävytteinen kuva esittää häntä lapsena nurkkaan käpertyneenä kuvaten hänen haurauttaan.
Strong esitteli hallissa säilössä olevia Michaelilta jääneitä vahaliituja, sulkakynän ja valkoisen hanskan jota MJ käytti piirtäessään. ”Michael käytti eniten vahaliituja piirtämiseen. Hän teki paljon myös vesiväritöitä, mutta sitten luopui niistä, koska värien sekoittaminen vähän pelotti häntä. Hän oli erittäin herkkä luomaan, mutta hänellä oli myös humoristinen ote. Michael keskittyi taiteen tekemiseen useimmiten, kun koki vaikeita hetkiä elämässään ja se oli hänelle aika henkilökohtaista. Uskon, että hän perääntyi mielellään taiteen pariin, silloin kun koki niitä kovia pedofiliasyytöksiä. Jo 18 vuotta sitten meillä oli aikomus julkaista hänen taidettaan, mutta se projekti tyssähti niihin oikeudenkäynteihin ja siitä asti taideteokset jäivät tänne talteen.” Michael ei kuitenkaan halunnut taideteosten olevan salaisuus, sillä Dangerous World Tourin lehtisessä Michael kertoo taidenäyttelystä.
Parivaljakko ystävystyi ennen tuota vaikeaa aikaa vuonna 1990, kun Strong maalasi taulun Michaelista, The Book, tiettävästi ainoa taideteos, jota maalatessa Michael on livenä istunut mallina. Strong toimi mentorina ja rohkaisi Michaelia luomaan isompia taideteoksia ja järjestämään näyttelyitä teoksistaan, mutta vuonna 1993 kaikki mureni. ”Kuuluimme molemmat ”Los Angelesin isoveljet” –lautakuntaan (Big Brothers of Los Angeles), joka toimi nuorten asialla. Lautakunnan perustajat, Walt Disney ja Meredith Willson, suunnittelivat jonkinlaista hyväntekeväisyyskampanjaa Michael Jacksonin kanssa ja me ajattelimme, että voisimme myydä Michaelin taidetta printteinä pienissä erissä hänen faneilleen ja käyttää siitä saadut rahat Michaelin valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Pedofiliasyytösten tultua ilmi herra Disney kuitenkin pani koko projektin jäihin. Taideteokset säilytettiin, mutta pakattiin turvaan julkisuudelta.”
Strongin maalamassa taideteoksessa, The Book, Michael istuu punainen samettitakki päällä päiväkirja sylissään taustalla Neverland ja Helinä-Keiju. Taideteoksesta on hitunen Michaelin lempitaiteilijan, Vermeerin tyyliä.
Kokoelman arvoksi on väitetty uskomattomat 900 miljoonaa dollaria. Miten tähän tulokseen on päästy? Strong: ”Ajattelimme tekevämme printtejä kuvista ja myyvämme niitä. Michaelin tarkoituksen oli tehdä 777 kappaleen sarjoja, joita hän olisi myynyt faneilleen ja rahoittanut niistä saaduilla rahoilla monumenttinsa rakentamista ja tehnyt hyväntekeväisyyttä. Ja kun sen määrän kertoo noin 150 taideteoksella, joista jokainen maksaa muutama tuhat dollaria, saadaan arvioksi noin 900 miljoonaa.” Strong on arvioittanut kokoelman eräällä chicagolaisella arvioijalla pariinkin kertaan ja kokoelman arvoksi on saatu vieläkin suurempi summa. Oli miten oli, Strongin ja perikunnan tarkoituksena on paljastaa enemmän ja enemmän Michaelin taidetta ja alustavasti on mietitty näyttelyä Los Angelesin kaupungintalolle. Myös neuvotteluja eri museoiden kanssa käydään ja Strong vilautti myös suunnittelevansa Michael Jackson museota, jossa taideteokset olisivat näytillä.
Vielä lopuksi Strongin muisteloita Michaelista ajalta, jolloin he jakoivat studion Pacific Palisadesin kaupunginosassa:
”Hän oli hyväntuulinen ja leppoisa ja kuunteli usein vanhoja iskelmiä, joskus jopa omia Jackson 5 –biisejään. Hän tykkäsi myös klassisesta musiikista. Hän rakasti elämää ja halusi ilmaista tätä rakkautta näiden kappaleiden kautta. Eräänä päivänä tulin studiolle ja kuulin meidän koiran haukkuvan kovasti ja ihmettelin, että mitäköhän tämä nyt tarkoittaa. Tulin keittiöön ja repesin totaalisesti, kun näin Michaelin seisovan keittiömme saarekepöydällä kattiloiden ja pannujen keskellä kynä ja paperi kädessään koiran juostessa pöytää ympäri ja haukkuen häntä. ”Se haluaa leikkiä, se haluaa leikkiä kanssani”, Michael sanoi ja nauroi. En meinannut saada naurua loppumaan, kun ajattelin, että mitenköhän pitkään hän oli siellä pöydällä joutunut seisomaan.”
Michael Jackson antautui taiteelle niin paljon, että joutui välillä eristäytymään saarekkeelle. ;)
[Michael Jackson's dedication to art: so strong that he'll end up perched on a kitchen island.]
30 kuvan sarja Michaelin taideteoksista.
Lähde: LA Weekly
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti